Як їздили по Ленінградському шосе 100 років тому | Та4ани

Катерина Кульчіцька / 2019-09-10 Катерина Кульчіцька

Як їздили по Ленінградському шосе 100 років тому



Фото https://www.mos.ru/ Споконвіку головними шляхами сполучення на Русі були річки: влітку плавали на човнах, а взимку їздили по льоду на санях. Перші ділянки протоптаних грунтових доріг між великими містами сусідніх князівств, з яким міг проїхати гужовий транспорт, стали з'являтися лише до XV сторіччя. Наші предки в ті часи при дорожньому будівництві в кращому випадку обмежувалася локальними осушенням смуги. Подекуди в заболочених місцях на підступах до міст в якості покриття використовували колоди і фашины — так називалися в'язки хмизу.
Денис Халфин

Ідея зв'язати обидві столиці головною «Государевої дорогою», прийшла в голову Петру I відразу після будівництва Санкт-Петербурга. У 1711 році він велів створити проект «всесезонного гужового тракту Петербург—Москва, який повинен представляти собою прямолінійний першпективный шлях». В ті часи Першопрестольну, Твер і Новгород вже пов'язувала поштова дорога, але перший російський імператор замислив «випрямити» старе напрямок і прокласти максимально прямий тракт між двома столицями, минаючи Новгород.

Першпективный шлях

Скарбниці на настільки дорогу затію не вистачало, тому государ ввів натуральну повинність, згідно з якою до робіт залучалися всі жителі сіл, розташованих вздовж шляху в зоні п'ятдесяти верст по обом сторонам.

Головним матеріалом було дерево, яке рубали тут же на місці. Перше дорожнє покриття Государевої дороги являло собою мощеное колодами полотно, які фіксувалися до землі спеціальними кілками з боків і в середині. Зверху дерево покривалося утрамбованными в'язками хмизу і засипалась піском.


А. Рябушкін Дорога 1887

Таке покриття доживало тільки до першої весни і при першому ж паводку приходило в непридатність майже на всьому протязі шляху. У грудні 1722 році Сенат вирішив «мостити каменем по такому грунту, щоб камінь скоро не опадав і не робилося лощин і не пошкоджувалась б дорога». Це вдалося втілити в життя лише поодинокими місцями, і до завершення будівництва в 1746 році основна частина тракту залишалася дерев'яною.

Друга спроба

Добудовувати дорогу довелося імператриці Єлизаветі Петрівні, а через деякий час за справу всерйоз взялася Катерина II. За її височайшим Указом у 1786 році була створена «Комісія про дороги в державі», яка підготувала проект «Про природу доріг між столицями».

Стратегічна мета — повністю одягнути Государів шлях «в кам'яні одягу». Полотно вкладалося двошарової конструкцією з нижнього рівня з щебенем розміром «малого курячого яйця» і верхнього — з міцного кам'яного матеріалу товщиною 5 — 10 див.

Але камінь на среднерусских просторах виявився дефіцитом, видобуток і транспортування валунів була дуже трудомісткою, в результаті чого роботи йшли дуже повільно. У XVIII столітті проект так і не вдалося завершити через брак коштів внаслідок почалася російсько-турецької війни. З 700 верст каменем встигли замостити лише 130.

Російський авторинок продовжує падать922
Петербурзьке шосе в районі села Всехсвятское (район Сокола). Фото 1903 года5 країн, 5000 км, 33 задоволення: оксамитове подорож в Словенію на автомобиле926Камень переміг

Наступний етап реконструкції дороги Санкт-Петербург — Москва почався після Вітчизняної війна з Наполеоном у 1816 році при імператорі Олександрі I. Покриття бутовим каменем і щебенем споруджували вже з вдосконаленим методом французького інженера П'єра Трезаге. Спершу рили неглибокий фундамент з двосхилим поперечними ухилом для відведення води, куди встановлювали 10-сантиметровий шар великих каменів. А зверху насипали два шари щебеню товщиною по 8 см, який з боків утримувався бордюрним каменем. При цьому будівельники розколювали валуни і каміння вручну з допомогою нехитрого інструменту.

Роботи вдалося завершити через 17 років — в 1833 році вже за царя Миколи I. Государева дорога довжиною 702 версти була вимощена кам'яними полотном завширшки 8,5 м, з боків від якого були прокладені дві грунтові дороги шириною 3,2 м. Тепер щоб подолати відстань між двома столицями, було потрібно всього три-чотири дні, а не п'ять-сім діб, як раніше.

Стан полотна нового Петербурзько-Московського шосе суворо контролювали дві спеціально створені дорожні служби. Перша базувалася в Новгороді і стежила за ділянкою від Петербурга до Едрова, а друга, з керівництвом у Твері, була відповідальна за відрізок від Едрова до Москви.


Тверська застава. Кінохроніка 1928 року

Однак, на жаль, незважаючи на контроль і виділяються державні кошти, покриття Государевої дороги на багатьох ділянках швидко приходили в непридатність. Французький метод в російських умовах не спрацював, і ближче до 1850-их років, при будівництві великих поштових трактів в Російській імперії почали використовувати систему шотландського архітектора і будівельника Джона Мак-Адама.

Щебінь шаром 25 см висипали в попередньо осушене жолоб на ретельно утрамбований шар землі, а зверху укладали ще один шар в 15 див. Мак-Адам вважав, що основне навантаження бере на себе не каміння, а грунт, який повинен бути максимально сухий. І шотландець був прав — після 1840-х років деякі ділянки Государевої дороги стали поступово покривати за його системі, яка, зрештою, себе виправдала.

Що стосується асфальтового покриття, то в Російській імперії вперше його використовували в 1839 році на стометровому тротуарі в Санкт-Петербурзі близько Тучкова моста. До відкриття першого в країні асфальтного заводу під Сызранью в 1873 році такий матеріал вважався у нас вкрай дорогим задоволенням. А на Ленінградському шосе він з'явився тільки в 1930-их роках.

ГИБДД пустить за кермо навіть несовершеннолетних641
При написанні цієї статті було використано матеріали із сайту "Автовзгляд".

Переглядів: 18




Перегляньте також:

Ралі-рейд «Ростов-2019»: КамАЗ зійшов, УАЗ зламався
Унікальна Волга ГАЗ-24 виробництва Fiat, про яку ніхто не знав
Працівники супермаркету оригінально покарали героя паркування
Копію Bugatti Veyron оцінили як новий Porsche 911
Перші фото унікального королівського кабріолета Toyota




Коментувати та оцінювати статті можуть лише зареєстровані користувачі!


Зареєструватись або Увійти




Коментарів ще нема. Ви можете бути першим!