"Втиковий" та "Безвтиковий" ГРМ. Що це таке та як не потрапити в біду? | Та4ани

Ігор Шевчук / 2019-03-27 Ігор Шевчук

"Втиковий" та "Безвтиковий" ГРМ. Що це таке та як не потрапити в біду?


Сучасний автосвіт не вимагає від автовласників бути ще й автомобілістами. Варто лише навчитися тиснути на одну з двох педалей та крутити кермо. Це все, що потрібно знати про сучасний автомобіль. Втім, такий підхід має й мінуси. Сучасні автовласники, які не цікавляться технічними особливостями функціонування свого авто, дізнаються про них лише тоді, коли "попадають" на дорогий ремонт. Як кажуть: "Розумний вчиться на помилках інших людей, а дурень на своїх". Отож, аби не витрачати зайві кошти на ремонт свого автомобіля, потрібно хоча б поверхнево ознайомитись із принципами його роботи. 

У кожного двигуна внутрішнього згорання є, так званий, газорозподільний механізм (далі — ГРМ). Як відомо, двигун, це великий насос, яки всмоктує та виштовхує повітря та відпрацьовані гази.


Одним із головних елементів усієї системи ГРМ є впускні та випускні клапани. Вони відкриваться у чітко визначені проміжки часу для того, аби наповнити циліндр паливно-повітряною сумішшю (впускні) та для виходу із циліндра відпрацьованих газів (випускні). 

Іншим елементом, який керує моментом відкриття та закриття відповідного клапану є розподільний (кулачковий) вал, який за допомогою своє спецефічної геометричної форми тисне на відповідний клапан для його відкриття.


Моменти відкриття клапінів називаються словом "Фази". Насправді цей термін значно ширший по свої суті, але зараз ми говоримо про поверхневе, побутове розуміння роботи системи ГРМ автомобіля. 

Деталлю яка відповідає за фази є шестеря розподільного вала, яка виставляється по спеціальних зазначених на корпусі двигуна мітках.

Наступний елемент системи ГРМ, це його привід. Він може бути у вигляді паска (ремня), або у вигляді ціпка й відповідно називатись ремінним приводом, або цепним.


Ось ми й переходимо до найцікавішого питання сьогоднішнього блогу.

Що буде, якщо пасок, чи ціпок порветься, або перескочить на зубцях шестерні розподільного вала?

Відповідь: зіб'ються фази газорозподільного механізму.

Що буде, якщо на двигуні зіб'ються фази ГРМ?

Відповідь: клапани почнуть хаотично відкриватись та закриватись у будь-який момент, незалежно від положення поршня в циліндрі.

Ось тут ми і переходимо до "втикових" та "безвтикових" механізмів.

"Втиковим" називають ті двигуни, поршні яких, у разі збивання фаз ГРМ, зустрічаються із клапанами. Тобто, конструктивно створені так, що при повністю відкритому клапані та знаходжені поршня у самій верхній його точці (ВМТ, верхня метрва точка тощо) дістають один до одного.

"Безвтиковим" ГРМ же називають конструкцію, яка, навіть у разі максимального відкриття клапана та знаходження поршня у верхній точці, не призводить до контакту цих деталей між собою.

"Втиковий" ГРМ небезпечний тим, що у разі обриву паска чи ціпка, поршень, маючи певні обороти б'є по відкритому клапану, який у свою чергу впирається у розподільний вал, що призводить до руйнації як самого клапану, так і пошкодження поршня та шатуна, вже не кажучи про руйнацію головки блоку. У разі обриву приводу ГРМ наслідки фатальні — капітальний ремонт двигуна.

На багатьох "втикових" двигунах є можливість підібрати та замінити поршні на спеціальні, які мають канавки (циковки), що дозволяють у разі поломки ГРМ уникнути контакту поршнів із клапанами: 

 Часто такий тюнінг можна зустріти на ВАЗ моторах.
В Інтернеті існує перелік двигунів із зазначенням того, чи загинає клапани при порушеннях у механізмі ГРМ. Він, звісно, не охоплює всі моделі відомих на сьогодні ДВЗ, але сформований на практиці інших. Тому вчіться на відомих помилках інших людей.

TOYOTA

гне

Camry V10 2.2GL

не гне

гне

3VZ

не гне

2E

гне

1S

не гне

3S-GE

гне

2S

не гне

3S-GTE

гне

3S-FE

не гне

3S-FSE

гне

4S-FE

не гне

4A-GE

гне (на холостих не гне)

5S-FE

не гне

1G-FE VVT-i

гне

4A-FHE

не гне

G-FE Beams

гне

1G-EU

не гне

1JZ-FSE

гне

3A

не гне

2JZ-FSE

гне

1JZ-GE

не гне

1MZ-FE VVT-i

гне

2JZ-GE

не гне

2MZ-FE VVT-i

гне

5A-FE

не гне

3MZ-FE VVT-i

гне

4A-FE

не гне

1VZ-FE

гне

4A-FE LB

не гне (працюють на збідненої суміші (lean burn))

2VZ-FE

гне

7A-FE

3VZ-FE

гне

7A-FE LB

не гне (працюють на збідненої суміші (lean burn))

4VZ-FE

гне

4E-FE

не гне

5VZ-FE

гне

4E-FTE

не гне

1SZ-FE

гне

5E-FE

не гне

2SZ-FE

гне

5E-FHE

не гне

1G-FE

не гне

1G-GZE

не гне

1JZ-GE

не гне (на практиці можливо)

1JZ-GTE

не гне

2JZ-GE

не гне (на практиці можливо)

2JZ-GTE

не гне

1MZ-FE тіп'95

не гне

3VZ-E

не гне

SUZUKI

G16A (1.6л 8 клап)

не гне

G16B (1.6 л 16 кл.)

не гне

DAEWOO

Ланос 1.5

гне

Ланос, Sens, Славута, Таврія 1.3/1.2/1.1

не гне

Ланос 1.6

гне

Нексія 1.6. 16 Узбек.

не гне

Матіз 0.8

гне і ще направляючу під замін

Нексія 1.5. 8 (Євро-2 G15MF авто до 2008 р)

не гне

Нексія A15SMS (Євро-3, після 2008р.)

гне

Nubira 1,6л. DOHC

гне

CHEVROLET

Aveo 1.4 F14S3, 8 кл.

гне

Aveo 1.4 F14D3 16кл.

гне

Aveo 1.6

гне

Aveo 1.4 F14S3

гне

Lacetti 1,6л. і 1,4 л.

гне

Captiva LT 2,4 л.

гне

CITROEN

Сітроен Ксантія (Citroen Xantia) XU10J4R 2.0 16кл

гне

Citroen ZX 1.9 і 2.0 (дизель)

гне

Citroen C5 2.0 136 к.с.

гне

Citroen C4 1.6i 16V

гне

Citroen jumper 2.8 НDI

гне

Citroen Berlingo 1.4 і 1.6

гне

Citroen Xsara 1.4 TU3JP

гне

HYUNDAI

Getz 1.3 12кл

гне

Getz 1.4 16кл

гне

Accent SOHC 1.5 12V і DOHC 1.5 16v

гне

Н 200, D4BF

гне

Elantra, G4FC

гне

Sonata, 2.4л

гне

ВАЗ

2111 1.5 16кл.

гне

2111 1.5 8кл.

не гне

2103

гне

21083 1.5

не гне

2106

гне

21093, 2111, 1.5

не гне

21091 1.1

гне

21124, 1.6

не гне

20124 1.5 16v

гне

2113, 2005 р.в. 1.5 інж., 8 кл.

не гне

2112, 16 клапанів, 1.5

гне (при стічних порушених)

11183 1.6 л 8 кл.«Стандарт» (Лада Гранта)

не гне

21126, 1.6

гне

2114 1.5, 1.6 8 кл.

не гне

21128, 1.8

гне

21124 1.6 16 кл.

не гне

Лада Калина Спорт 1.6 72кВт

гне

21116 16 кл. «Норма» (Лада Гранта)

гне

2114 1.3 8 кл. і 1.5 16 кл

гне

Лада Ларгус K7M 710 1,6л.8кл. і K4M 697 1.6 16 кл.

гне

Нива 1,7л.

гне

RENAULT

Logan, Clio, Clio 2, Laguna 1, Megane Classic, Kangu, Symbol

гне (в більшості випадків)

K7J 1.4 8кл

гне

K4J 1.4 16 кл.

гне

F8Q 622 1.9D

гне

1.6 16V K4M

гне

2.0 F3R

гне

1.4 RXE і все двиг рено як 8-ми так і 16-ти кл.

гне

Master g9u720 2,8 (диз.)

гне

VOLVO

S40 1.6 (ремінь)

гне

740 2.4D

гне (ламає распредвал і штовхачі)

Kia

Spectra 1.6

гне

D4EA

не гне

Rio А3Е 1343см3 8кл. A5D 1,4 л., 1,5 л. 1.6кл.

гне

Magentis (Маджестік) G4JP 2л.

гне

Serato, Spektra 1.6 16v

гне

Seed (Сід) 1.4 16кл.

гне

Fiat

Brava 1600 см3 16 кл.

гне

Tipo і Tempra 1.4, 8-клап. і 1.6 л

гне (в окремих випадках не гнуться)

Tipo і Tempra 1.7 дизель

гне

Ducato 8140

гне (ламає рокера)

Ducato F1A

гне

Mercedes

271 мотор

гне

W123 615,616 (бенз., Дизель)

гне

Peugeot

307 TU5JP4 1.6

гне

607 2.2 hdi 133 к.с.

не гне (але ламає рокера, авто глухне без будь-якого шуму)

206 TU3 1.4

гне

Boxer 4HV, 4HY

не гне (але ламає рокера)

405 1,9л. бенз

гне

407 PSA6FZ 1,8л.

гне

Honda

Accord

гне

Civic В15Z6

не гне

D15B

гне

Ford

zetek 1.8 л

гне

zetek 2.0 л

не гне

Focus II 1.6л. 16v

гне

Sierra 2.0 CL OHC 8 кл.

не гне

Mondeo 1.8 GLX 16 кл.

гне + гидрокомпенсатори заклинює

Geely

Geely Emgrand EC7 1.5 JL4G15 і 1.8 JL4G18 CVVT

гне

Geely CK / MK 1.5 5A-FE

не гне

Geely MK 1.6 4A-FE

не гне

Geely FC 1.8 7A-FE

не гне

Geely LC 1.3 8A-FE

не гне

Mitsubishi

6g73 2.5 GDI

гне (на малих обертах не гне)

Паджеро 2 3.0 л 12 кл.

не гне

4G18, 16 клапанів, 1600см2

гне

Airtrek 4G63 2.0 л турбо

гне

Carisma 1.6

гне

Nissan

Nissan Cefiro А32 VQ20DE

гне

RB VG VE CA

не гне

Nissan Primera 2.0D 8 кл.

гне

Nissan Skyline RB25DET NEO

гне, а RB20E ламає рокера

Nissan Sunny QG18DD NEO

гне

VAG (Audi, VW, Skoda)

ADP 1.6

гне

1,8 RP

не гне

Polo 2005 1.4

гне

1,8 ААМ

не гне

Транспортер T4 ABL 1.9 л

гне

1,8 PF

не гне

GOLF 4 1.4 / 16V AHW

гне

1,6 ЕZ

не гне

PASSAT 1.8 л. 20V

гне

2,0 2Е

не гне

Passat B6 BVY 2,0FSI

гне + ламає напрямні клапана

1,8 PL

не гне

1,4 ВСА

гне

1,8 АGU

не гне

1,4 BUD

гне

1,8 EV

не гне

2,8 ААА

гне

1,8 ABS

не гне

2,0 9А

гне

2,0 JS

не гне

1,9 1Z

гне

1,8 KR

гне

1,4 BBZ

гне

1,4 ABD

гне

1,4 ВСА

гне

1,3 МН

гне

1,3 HK

гне

1,4 AKQ

гне

1,6 ABU

гне

1,3 NZ

гне

1,6 BFQ

гне

1,6 CS

гне

1,6 АЕЕ

гне

1,6 AKL

гне

1,6 AFT

гне

1.8 AWT

гне

2,0 BPY

гне

Opel

двигун

двигун

X14NV

гне

13S

не гне

Х14NZ

гне

13N / NB

не гне

C14NZ

гне

16SH

не гне

X14XE

гне

C16NZ

не гне

X14SZ

гне

16SV

не гне

C14SE

гне

X16SZ

не гне

X16NE

гне

X16SZR

не гне

X16XE

гне

18E

не гне

X16XEL

гне

C18NZ

не гне

C16SE

гне

18SEH

не гне

Z16XER

гне

20SEH

не гне

C18XE

гне

C20NE

не гне

C18XEL

гне

X20SE

не гне

C18XER

гне

Кадет 1,3 1,6 1,8 2,0 л. 8кл.

не гне

C20XE

гне

1.6 якщо 8-ми кл.

не гне

C20LET

гне

X20XEV

гне

Z20LEL

гне

Z20LER

гне

Z20LEH

гне

X22XE

гне

C25XE

гне

X25X

гне

Y26SE

гне

X30XE

гне

Y32SE

гне

Корса 1.2 8v

гне

Кадет 1,4 л

гне

все 1.4, 1.6 16V

гне

Lifan

LF479Q3 1,3л.

не гне

Tritec 1,6л.

не гне

4A-FE 1,6 л.

не гне

5A-FE 1,5 л. і 1,8 л. 7A-FE

не гне

Chery

Tiggo 1,8л., 2,4л. 4G64

гне

Amulet SQR480ED

гне + ламаються коромисла

A13 1.5

гне

Mazda

Е 2200 2,5л. диз.

гне

323f 1,5 л. Z5

не гне

626 GD FE3N 16V

гне

Xedos 6, 2,0л., V6

не гне

MZD Capella (Mazda Capella) FE-ZE

не гне

F2

не гне

FS

не гне

FP

не гне

KL

не гне

KJ

не гне

ZL

не гне

Subaru

EJ25D DOHC і EJ251

гне

EJ253 2.5 SOCH

не гне (тільки якщо на холостому ходу)

EJ204

гне

EJ20GN

не гне

EJ20G

гне

EJ20 (201) DOHC

не гне

EJ20 (202) SOHC

гне

EJ 18 SOHC

гне

EJ 15

гне


Пишіть у коментарях про відомі вам двигуни. Доповнимо таблицю.


Мабуть у вас виникає питання: я як уберегтись від такої страшної поломки?
Відповідь дуже проста. Вчасно (по регламенту виробника) замінюйте елементи ГРМ і буде вам щастя!



Переглядів: 501




Перегляньте також:

Седан Audi A8 стане гібридом
Шиномонтаж став дешевше в автоцентрі ПАРИТЕТ!
Новина однією картинкою: як їздять елітні молдавські будівельники
Українець зробив барвистий кабріолет без вікон і дверей
Культову гру Need for Speed відтворили в реальному житті (відео)




Коментувати та оцінювати статті можуть лише зареєстровані користувачі!


Зареєструватись або Увійти




Коментарів ще нема. Ви можете бути першим!